Çinlilerin elektrikli otomobil piyasasını ele geçirdiği bir gerçek. Geelyyeni bir batarya geliştirdi, bu bataryanın bir milyon kilometre (621.372 mil) boyunca şarj edilip kullanılabileceği anlamına geliyor ve batarya performansına minimal bir etkisi olacak. İnce ve kısa paketleme referansı ile “Kısa Bıçak” olarak adlandırılan bu yeni nesil otomotiv bataryalarının, yılda 20.000 kilometre (yaklaşık 12.500 mil) yol kat eden bir ailenin kullanımına dayalı olarak 50 yıl dayanabileceği ifade ediliyor.
Bu gelişme, günümüz elektrikli araçlarının raf ömrünü önemli ölçüde artırıyor ve Geely’e göre, ikinci el elektrikli araçların değerini yükseltiyor. Çinli şirket, Volvo ve çeşitli elektrikli araç markalarına da sahip olup, yeni Kısa Bıçak teknolojisinin lityum iyonlarının elektrotlar arasında daha kolay hareket etmesini sağladığını, bu sayede bataryaların ömrünü uzattığını ve hızlı şarj performansını artırdığını belirtiyor.
Testler, Kısa Bıçak bataryalarının %10’dan %80’e şarj süresinin ortalama 17 dakika 4 saniye olduğunu, mevcut Uzun Bıçak bataryalarının ise 26 dakika sürdüğünü gösteriyor. Ayrıca, Geely’nin yeni elektrikli araç batarya teknolojisinin, aşırı soğuk ortamlarda mevcut Uzun Bıçak seçeneklerine göre daha güçlü bir deşarj kapasitesine ve daha uzun bir sürüş menziline sahip olduğu kanıtlandı.
-30°C’lik ortam sıcaklıklarında, Uzun Bıçak bataryalarının kapasite koruma oranı ortalama olarak %78.96’ya düşerken, yeni Kısa Bıçak bataryaları %90.54 oranında koruma sağlıyor. Geely, ayrıca elektrot yüzeylerinde kısa devreleri engellemek için Kendiliğinden Erime teknolojisini tanıttı. Bu teknoloji, batarya bir kaza durumunda delinse bile, alüminyum folyo katmanının batarya diyaframına eriyerek izole edici bir katman oluşturmasını ve kısa devreyi engelleyip yangını önlemesini sağlıyor.
Testlerde,Geely,bataryaya5.8mm’likpiyadetüfeğimermisiateşledive herhangi bir “termal ateşleme olayı” yaşanmadı. Bu haber, ultra hızlı şarj teknolojisi konusunda uzmanlaşmış İngiliz mühendislik firması Nyobolt’un, Nyobolt EV ön üretim aracının 35 kWh bataryasını %10’dan %80’e sadece dört buçuk dakika içinde şarj edebildiğini duyurmasıyla aynı zamanda geldi.
Cambridge Üniversitesi tarafından yürütülen on yıllık araştırmaların ardından, Nyobolt, batarya teknolojisinin hücrelere zarar vermeden veya genel ömrünü etkilemeden birden çok hızlı şarj yapabileceğini belirtiyor. Ne Geely ne de Nyobolt, yeni nesil batarya teknolojilerinin üretim zaman çizelgeleri veya maliyetleri hakkında bilgi vermedi, ancak Geely’nin bu teknolojiyi Lotus, Volvo, Polestar ve Zeekr gibi premium markaları için saklayacağı kuvvetle muhtemel.
Nyobolt EV duyurusunda belirttiğimiz gibi, daha küçük, hızlı şarj edilebilen batarya paketlerinin tanıtımı, piyasada daha hafif ve daha eğlenceli elektrikli spor arabaların ortaya çıkmasına yol açabilir. Örneğin, 35 kWh’lik bir batarya paketinin sunduğu menzil, beş dakikadan kısa bir sürede tamamen şarj edilebilmesi halinde, geleneksel benzinli motor dolum sürelerine neredeyse eşdeğer olacağı için o kadar da kötü görünmeyecektir.
Dahası, Geely’nin daha sağlam ve uzun ömürlü bataryalarla ilgili iddiaları, elektrikli araçların ikinci el değerleri üzerinde büyük bir etki yaratabilir, müşterilere araçlarının birkaç yıl içinde değer kaybetmeyeceği konusunda güvence sağlayabilir. Bir milyon kilometre veya 621.372 mil ömrü ile Kısa Bıçak batarya teknolojisi, tipik bir araba veya kamyonetin mekanik ömrünü kolayca aşacak ve bu da bataryaların geri dönüştürülüp yeniden kullanılmasını sağlayacaktır.
Bu durum, birçok üretici için üretim maliyetlerini önemli ölçüde azaltacak, doğal kaynaklar üzerindeki baskıyı hafifletecek ve toplam karbon emisyonlarını büyük ölçüde azaltacaktır. Bu tür bir batarya teknolojisinin yaygın hale gelmesi durumunda, elektrikli araçlara geçiş yapmanın avantajlarını reddetmek zor olacaktır.